Üdvözöllek a Giro d'Italia izgalmas világában! Ez a legendás olasz országúti kerékpáros verseny az évtizedek során számos emlékezetes pillanatot és kiválóságot hozott magával. A blogbejegyzés során végigtekintünk a Giro d'Italia történetén, mely 1909-es kezdetétől napjainkig ível, felfedezve a verseny ikonikus pillanatait, kivételes kerékpárosait, és mélyebben megértve, mi teszi ezt a kerékpáros eseményt oly különlegessé a sportvilágban. Készülj fel arra, hogy együtt kalandozzunk a Giro d'Italia lenyűgöző históriájában, amely sokkal több, mint egy egyszerű kerékpáros verseny – ez egy kulturális és sporttörténeti utazás is egyben.
Giro d'Italia – a verseny története
A Giro d'Italia a világ három nagy kerékpáros körversenyének egyike. Bár nagyrészt olasz kerékpárosok uralják, napjainkban egyre gyakrabban láthatunk más országok versenyzőit is a dobogón.
A versenyt először Olaszországban rendezték meg 1909-ben. Habár a versenyt leginkább Olaszországgal azonosítják, többször is futott már vagy kezdődött más országok területén is. A Giro d'Italia jelenleg az egyik legtekintélyesebb világverseny a kerékpáros körversenyek között. A versenyek általában májusban kezdődnek és három hétig tartanak, etapokra osztva.
Giro d'Italia – mi az?
Ha Te is kerékpár rajongó vagy, valószínűleg találkoztál már a Giro d'Italia nevével. De vajon tudod, hogy mi is ez és miről szól?
Ha nem, akkor jó helyen jársz!
A Giro d'Italia egy több napos kerékpáros verseny, amelyet minden év májusban (vagy júniusban) rendeznek Olaszországban. Bár a túra útvonala gyakran áthalad az ország határain, és különböző európai országokban is zajlik. A verseny a három "nagy túra" csoportjába tartozik, a Tour de France és a Vuelta a España mellett. Hagyományosan ez az első ilyen verseny a szezonban, és három hétig tart.
A Giro d'Italia első kiadása 1909-ben zajlott Olaszországban, a La Gazzetta dello Sport kezdeményezésére (ez Olaszország legnagyobb sportújságja, a RCS MediaGroup médiaóriás tulajdonában). Azóta 106 kiadásra került sor. A versenyek csak az I. és II. világháború idején szüneteltek.
Giro d'Italia, a kezdetek
- A verseny ötlete a Tour de France és az általa a francia L’Auto magazinnak hozott siker inspirálta. Az első szakaszról szóló bejelentés 1908. augusztus 7-én jelent meg a La Gazzetta dello Sport első oldalán, a tervezett kezdés május 1909-re volt tervezve.
- Ez a történelmi verseny 1909. május 13-án zajlott. Reggel 2:53-kor 127 kerékpáros indult el az első Giro d'Italián, Milánó Loreto térről. A túra 2 448 km-t tett meg, 8 szakaszra osztva. Csak 49 kerékpáros fejezte be, és Luigi Ganna nyerte.
- Kiemelkedő év volt 1912 – ez volt az egyetlen alkalom a történelemben, amikor a legjobb csapatokat, nem pedig az egyes versenyzőket díjazták. 1914-től változtatták a pontozási rendszert időalapúra. A teljesített szakaszok időeredménye számított, és az összesített idő alapján döntötték el a győztest. Ebben az évben ez Alfonso Calzolarinak sikerült, aki majdnem két órával előzte meg a második helyezettet.
- A XX. század második feléig a Giro d'Italia szinte teljesen olaszok uralta volt. Csak 1950-ben nyert először valaki az országon kívülről, a svájci Hugo Koblet. A következő húsz évben az olasz fölényt egyre inkább megkérdőjelezték Luxemburg, Franciaország, Svédország és Németország kiváló kerékpárosai.
- A XX. század végéig az olaszokat jelentősen háttérbe szorították az európai országok. Csak 1988-ban győzött valaki Európán kívülről, az amerikai Andrew Hampsten.
- 1968-ban először vezették be a kerékpárosok drogtesztjeit a verseny előtt. Azokat a versenyzőket, akiknek pozitív lett az eredményük, kizárták a versenyből. Az antidopping szigorú szabályai ma is érvényben vannak.
- Modern korszak köszöntött be 1997 és 2007 közötti olasz újbóli diadal után egyre több különböző nemzetek bajnoka került a dobogóra. A túra népszerűségének növekedésével a győzelmek már nem olyan könnyen megjósolhatók.
- A COVID-19 járvány kitörésekor, 2020-ban, a Giro d'Italia történetében először nem májusban, hanem októberben került megrendezésre.
Híres nevek, a Giro d'Italián
Az egyik legnagyobb Giro d'Italia sztár az olasz országúti kerékpáros és világbajnok Mario Cipollini.
- Karrierje során összesen 42 szakaszt nyert meg a versenyen. A „Super Mario” vagy „Toszkán Oroszlán” nemcsak kivételes eredményeiről vált híressé, hanem szokatlan viselkedéséről is. Ismert a túrákon való részvétel során hordott szokatlan ruháiról.
A legtöbb címmel rendelkező kerékpárosok közé tartoznak:
- Alfredo Binda
- Fausto Coppi
- Eddy Merckx
Mindegyikük ötször diadalmaskodott a Giro d'Italián.
Ebben a kontextusban emlékeznünk kell azokra a kerékpárosokra is, akik életüket vesztették a versenyen szenvedett súlyos sérülések következtében. A verseny történetében négyen voltak ilyenek:
- Orfeo Ponsin (1952);
- Juan Manuel Santisteban (1976);
- Emilio Ravasio (1986);
- Wouter Weylandt (2011).
A Giro d'Italia jelenleg azok közé a kerékpáros versenyek közé tartozik, amelyek a világ szinte minden részét lekötik és lelkesítik. A részvétel nemcsak hatalmas presztízzsel jár, hanem pénzdíjjal is. 2023-ban a teljesítési összetett első helyezéséért 150 ezer eurós csekk járt.
Érdekesség
Magyarország 2021-nem és 2022-ben is otthonául szolgált eme neves kerékpáros versenynek. A Rosa Corsa nagyon magyarosítva rózsaszín menet, a következő szakaszokból állt hazánkban:
- 1. szakasz Budapest - Visegrád 195 kilométer
- 2. szakasz Budapest, egyéni futam 9,2 kilométer
- 3. szakasz Kaposvár - Balatonfüred 201 kilométer
Tudtad, hogy..?
A Giro d'Italia trófeájának csavaros alakja az olasz kreativitás és design kifejezője. A trófea különleges formájának célja az egyediség, az innováció és az emlékezetesség kiemelése. A csavaros alakú trófea azt szimbolizálja, hogy a verseny maga is kanyargós, változatos és kihívásokkal teli, ami a kerékpárosok számára izgalmas és egyedi kihívásokat jelent. Emellett az ilyen jellegű egyedi trófeák hozzájárulnak a verseny ikonikus jellegéhez és a Giro d'Italia különleges karakteréhez.
Záró gondolatok
A Giro d'Italia méltán áll az egyik legnagyobb kerékpáros versenyek sorában, és a története olyan, mint egy felejthetetlen kalandregény. Ebben a lenyűgöző bringatúrában nem csupán versenyzők mérkőznek meg egymással, hanem egy egész nemzet szíve dobog a bringások ritmusára. Ahogy végighaladunk a Giro d'Italia történetén, érezzük a szenvedélyt, a küzdelmet és az örömöt, ami ezeket a napokat és heteket örökre emlékezetessé teszi. A verseny története ékes példája annak, hogy a kerékpározás nem csupán sport, hanem egy olyan életstílus, amely összekapcsolja az embereket és mélyebb értelmet ad az utazásnak. Köszönjük, hogy velünk tartottatok ezen az izgalmas utazáson!
Tekerjetek tovább, és élvezzétek a bringázás minden pillanatát!
Garancia, visszaküldés a Dynamic Sportnál
Termékválasztás előtt mindig érdemes átgondolni személyes prefenciáidat mint az ár, a design, a minőség. Válaszd a számodra legmegfelelőbb terméket, de ha esetleg mégse lenne az igazi egyszeri alkalommal ingyen cserére vissza tudod küldeni. Amennyiben garanciális problémád merül fel, bővebb információt ezen a linken találsz. Várunk személyesen üzletünkbe, hogy szakmai kérdésekben tudjunk segíteni, ajánlani személyre szabottan kerékpárt és hozzájuk illeszkedő kerékpáros kiegészítőket. Online vásárlás során is számíthatsz ránk, keress minket bizalommal bármilyen kérdésed felmerül! A Dynamic Sport csapata sok éves szakmai tapasztalaton és hosszas kutatásokon, próbákon van már túl, hogy a legmagasabb minőségű kerékpáros termékeket megtalálja és kínálja a biciklis szerelmeseinek.
AJÁNLÓ
Figyelmedbe ajánljuk legújabb blogbejegyzésünket:
A Dynamic Sportnál lehetőséged van a SZÉP-kártyás fizetésre, tudj meg mindent:
A kerékpáros szerelmeseként, igazán izgalmas olvasmány lesz számodra: