A Tour de France, azaz a Francia körverseny, kétségkívül az egyik legikonikusabb és legmeghatározóbb kerékpáros esemény a világon. Az évtizedeken átívelő hagyománya és rendkívüli versenyei miatt a Tour de France nem csupán egy sportesemény, hanem egy teljes kultúra és életmód része is. Ebben a blogbejegyzésben mélyebben elmerülünk a Tour de France történetében, és felfedezzük, hogyan vált ez a verseny a kerékpáros világ egyik legfontosabb eseményévé, amely évről évre izgalmas és lenyűgöző történeteket hoz azoknak, akik követik. Vágjunk is bele, és induljunk el egy utazásra a Tour de France múltjába és jelenébe!
A legfontosabb történések áttekintése
- Az első Tour de France versenyt 1903-ban rendezték meg, a „L'Auto” sportújság kezdeményezésére (a mai „L’Équipe”).
- Az első Tour igazgatója Henri Desgrange volt, és a verseny több mint 100 éves történelmében mindössze 6 személy töltötte be ezt a pozíciót.
- A versenyt mindig július 7-én indítják, néha június és július határán (például olimpiai játékok idején).
- Nem minden Tour de France történetében került sor győztes kiválasztásra, amit a dopping botrányok okoztak.
- A verseny történetében sok illegális teljesítményfokozószerekkel kapcsolatos botrány történt, amelyek az egész kerékpározó világot megrendítették.
- A legtöbb győzelmet az összetett versenyben (5-ször) a francia Jacques Anquetil és Bernard Hinault, a belga Eddy Merckx és a spanyol Miguel Indurain szerezte meg.
A Tour de France története – egy legendás rivalizálás születése
A Nagy Tour több újság közötti piaci rivalizálással kezdődött. 1903-ban a L'Auto, a francia sportújság, amely később L'Équipe lett, és amely ma is megjelenik, súlyos válsággal küzdött. Az új olvasók bevonzása érdekében Henri Desgrange, a főszerkesztő azzal az ötlettel állt elő, hogy egy eddig ismeretlen léptékű, többszakaszos kerékpárversenyt szervezzenek. Nagyobb, mint a Paris-Brest et retour és a Bordeaux-Paris, amelyeket versengő címek (Le Petit Journal és Le Vélo) támogattak. Így 1903. július 1-jén kezdődött az első Tour de France.
A verseny Párizs külvárosában kezdődött, 60 versenyző állt a rajtnál. Az összesen 2.428 kilométeres útvonal Lyonon, Marseille-en, Párizson, Toulouse-on, Bordeaux-n és Nantes-on keresztül vezetett. A versenyt hat szakaszra osztották, amelyek mindegyike több mint 400 km hosszú volt. A versenyzők állóképességét próbára tették, és a verseny extrém kihívásnak bizonyult. Az első győztes Maurice Garin lett, aki 2 óra 49 perces előnnyel fejezte be a versenyt a második versenyzővel szemben.
A Tour de France történetének első kiadásait számos vita jellemezte. A szabotázs, a csalás és a versenyzők közötti verekedések voltak a napirenden. De ennek ellenére, vagy talán ezért, a verseny gyorsan népszerűvé vált. Idővel a világ egyik legfontosabb sporteseményévé vált. Azóta az esemény számos változáson ment keresztül, beleértve a hegyi szakaszokat, az időfutamokat, a profi kerékpáros csapatokat és a versenyvezető sárga trikóját. Minden újítás ellenére az 1903-ban született versenyszellem továbbra is tartós. Ma a Le Tour nem csak egy újabb verseny az UCI World Tour naptárában. Ennél többről van szó – egy legendáról, amely tovább él a kerékpározás szerelmeseinek szívében szerte a világon.
A Tour de France első évei
Bár ma a Tour de France a világ egyik legprofesszionálisabb és legjobban szervezett versenye, ez nem mindig volt így. Korai éveiben teljesen más jellegű volt. Az első években a versenyzők olyan kerékpárokon versenyeztek, amelyek nem voltak felszerelve váltóval, ami a meredek emelkedőkkel járó szakaszokat rendkívül nehézzé tette. A versenyzőknek le kellett szállniuk a kerékpárjukról, és fel kellett tolniuk őket az emelkedőre. Mindez a csapatok támogatása nélkül történt, és a versenyzők csak magukra számíthattak. Saját maguk javították meg a kerékpárjaikat, minden más problémát egyedül oldottak meg – nem mindig a fair play szellemében.
A Tour de France korai éveiben a szakaszversenyeket általában éjszaka tartották, hogy elkerüljék a forgalmi torlódásokat. 1910-ben bevezették a versenyt a hegyeken való átkelésre, ami igazi kihívást jelentett a versenyzők számára. Az első tipikus hegyi szakasz a Pireneusokon keresztül vezetett, és a hegyek királya Octave Lapize volt. Az útvonal nehézsége miatt a győztes a verseny szervezőit "gyilkosoknak" nevezte.
Az időfutamok bevezetése után a versenyzőknek nemcsak kitartást kellett mutatniuk, hanem azt is, hogy képesek taktikailag tervezni és erőiket magányos tekerésük során megfelelően beosztani. Az I. világháború alatt a Nagy Kört felfüggesztették, majd 1919-ben visszatért a verseny, amikor bevezették a sárga pólót az összetett verseny éllovasának. Az első versenyző, aki felvette, Eugène Christophe volt.
Fejlesztés és változások a Nagy Tour útvonalán
Míg a Tour de France történetében először csak öt nagyobb város szerepelt Franciaországban, a verseny gyorsan elkezdett fejlődni, hogy új kihívásokat tartalmazzon. 1905-ben a kerékpárosok megmászták az első 1000 m tengerszint feletti magasság feletti hegycsúcsot – az Elzászi Labdát (1247 m) a Vogézekben. Az Alpok 1911-ben debütált az útvonalon, ami tovább növelte a verseny nehézségét.
A Tour de France egyik legikonikusabb eleme a Mont Ventoux-hegy, amelyet 1951-ben vezettek be az útvonalba. A hegymászás rendkívül igényes pályája miatt elnyerte a "Provence-i óriás" nevet. A verseny történetében számos drámai pillanat helyszínévé vált, amely gyakran döntött a győzelem sorsáról az általános besorolásban.
A Tour de France útvonalának változásai nem korlátozódtak az új hegyek hozzáadására. 1930-ban úgy döntöttek, hogy eltávolítják az egyéni szponzorokat - a kerékpárosok nemzeti csapatokban kezdtek tekerni. Ez a bevezetés megváltoztatta a verseny dinamikáját, és modern kerékpáros csapatok létrehozásához vezetett. Egy másik fontos változás az egyéni időfutamok bevezetése volt 1934-ben. Az új verseny első győztese Antonin Magne volt, aki ezt a szakaszt arra használta, hogy növelje előnyét, és végül megnyerje az egész versenyt.
A szervezők úgy tervezték meg a versenyt, hogy az több mint 3000 km hosszú legyen, és 21 szakaszból álljon. 1911 és 1931 között a Nagy Tour még több mint 5000 kilométer hosszú volt. 1975 óta a Tour de France minden kiadása az úgynevezett barátság színpaddal zárult a híres párizsi Champs-Élysées-n, ami rendkívül lenyűgöző befejezése a háromhetes versenynek. A versenyzők nem versenyeznek komolyan, a 21. szakasz nagy része ünneplés – kivéve a célig tartó utolsó sprintet.
Eddy Merckx uralmának ideje
Az 1960-as és 1970-es évek Eddy Merckx uralkodásának idejét jelentették. Ez a belga kerékpáros, gyakran "Kanibál" néven emlegetve a megrendíthetetlen ambíciójáról és a győzelmek iránti vágyáról, a Tour de France történelmének egyik legkiemelkedőbb versenyzőjévé vált. Merckx összesen 7-szer indult el a Tour de France-on, és hihetetlen 5 alkalommal győzött összetettben - 1969, 1970, 1971, 1972 és 1974 között.
Az 1969-es első győzelme különösen lenyűgöző volt, mivel Merckx az első és egyetlen kerékpáros lett, aki ugyanabban a versenyben összetett, pontverseny és hegyi verseny győztese lett. Összességében Merckx pályafutása során 34 Tour de France szakaszt nyert, amivel jelenleg az első helyen áll a verseny történetében. A brit sprinter, Mark Cavendish, 2023-ban esélyes a számára, hogy önálló vezetővé váljon.
Merckx uralkodását nem csak a Tour de France győzelmek száma bizonyítja. Versenystílusa agresszív és hajthatatlan volt. Merckx mindig kész volt támadni, függetlenül a tereptől, időjárási körülményektől vagy a versenyhelyzettől. Ez a eltökéltség, páratlan kitartás és tehetség párosulva tette őt a kerékpársport történetének egyik leguralkodóbb versenyzőjévé.
Érdekesség, hogy Merckx sosem rejtegette szenvedélyét az evés iránt - a versenyek alatt hatalmas mennyiségű ételt fogyasztott, hogy kompenzálja a kerékpározás közben elégetett kalóriákat. Gyakran viccelődött, hogy a verseny legnagyobb ellenfele saját étvágya! Eddy Merckx uralkodásának korszaka rendkívüli volt a Tour de France történetében, amely hatással volt a kerékpársport fejlődésére és népszerűségére az egész világon.
A Tour de France közelmúltbeli története
A 20. és 21. század fordulója
A huszadik század végén a Tour de France folytatta hosszú és gazdag hagyományait. A verseny azonban változni kezdett, csakúgy, mint a kerékpározás egésze. Az új technológiák, mint például a továbbfejlesztett kerékpáros aerodinamika, a pulzusmérők bevezetése és az erőmérés elterjedése elkezdték befolyásolni a versenystratégiát és a versenyzők felkészülését.
Az 90-es évek a dominancia időszaka volt az olyan versenyzők számára, mint Miguel Indurain, aki öt egymást követő alkalommal nyerte meg a Tour de France-t (1991-1995), figyelemre méltó sorozatot hozva létre. A spanyol versenyző bajnok volt az időfutamon, ami lehetővé tette számára, hogy előnyt építsen ki versenytársaival szemben. A századfordulón megjelent az amerikai Lance Armstrong, aki 1999 és 2005 között hét címet nyert. Eredményeit azonban később aláásták, és végül törölték a Tour de France történelemoldalairól, amikor kiderült, hogy Armstrong doppingolt. Ez az eset a La Grande Boucle történetének egyik legnagyobb botrányává vált.
A század eleji generációjának egyik legtehetségesebb kerékpárosa, Alberto Contador is felmászott a kerékpáros Olympus csúcsára. A spanyol háromszor nyerte meg a Tour de France-t ( 2007, 2009, 2010) bár később doppingbotrány miatt elveszített egy címet.
Az előző évtizedben a versenyt a brit Team Ineos (korábban Team Sky) csapat uralta, olyan versenyzőkkel, mint Chris Froome, Geraint Thomas, Bradley Wiggins és Egan Bernal, akik 7 címet nyertek. Froome négy címet nyert (2013, 2015, 2016, 2017), ezzel az új évszázad egyik legsikeresebb kerékpárosává vált. A 20-as évek eleje a szlovén Tadej Pogačar ideje volt – eddig 2 győzelem és egy második hely fűződik a nevéhez. Legnagyobb riválisa a dán Jonas Vingegaard.
Doppingbotrányok a Tour de France-on
Az első pillanattól kezdve a Tour de France története a doppingproblémával küzd. Már a verseny kezdeti éveiben a versenyzők olyan szerekhez nyúltak, mint az alkohol, koffein vagy strychnin, hogy növeljék teljesítményüket. A szabályozások hiánya és az ennek a gyakorlatnak a negatív hatásai iránti tudatlanság miatt ez a jelenség elterjedt volt, és gyakran figyelmen kívül hagyásra került. A helyzet az 1960-as években kezdett változni, amikor Tom Simpson halála miatt, aki amfetamin és alkohol túlzott fogyasztása miatt hunyt el a 1967-es Tour de France alatt, elindultak az első komoly doppingtesztek. Azonban a probléma továbbra sem lett megoldva.
A kerékpársport világát valódi földrengés rázta meg azonban csak 1998-as a Festina csapat doppingbotránya. Az egyik csapattag autójában jelentős mennyiségű EPO és egyéb doppingszerek kerültek elő a vámvizsgálat során. Ezt hatalmas botrány követte, amit "Festina-ügy" néven ismernek, és amely végül az egész csapat Tour de France-ról való kizárásához vezetett, valamint felnyitotta a közvélemény szemét a doppingprobléma méretére a kerékpársportban.
A Tour de France történetében a legnagyobb visszhangot mégis Lance Armstrong körül kirobbant doppingbotrány okozta. Az amerikai versenyző, aki egymás után hét alkalommal nyerte meg a Tour de France-t 1999 és 2005 között, végül eltiltást kapott és minden címétől megfosztották, miután bizonyítékok kerültek elő doppingszerek, beleértve az EPO, vértranszfúzió és tesztoszteron használatára. Armstrong-t 2012-ben visszamenőlegesen kizárták a kerékpársportból életre szólóan. Végül 2013-ban Oprah Winfrey-vel készített interjúban vallotta be doppingszerek használatát, ami az egész sportvilágot megdöbbentette.
A Tour de France történetében bekövetkezett doppingbotrányok hozzájárultak az antidopping ellenőrzések szigorításához és a tilos szerek használatáért kiszabott szigorú büntetések bevezetéséhez. Ennek ellenére a doppingprobléma továbbra is aktuális téma a kerékpársportban, és a verseny történelme szorosan összefonódik ezzel a sötétebb oldallal.
Halálesetek a Tour de France történetében
Sajnos a Tour de France története nemcsak dicsőséggel és diadalokkal van tele. A halálesetek, bár ritkák, fájdalmas fejezetet jelentenek ebben a történetben. A kerékpározás szerelmesei a mai napig emlékeznek ezekre a tragikus eseményekre. A Tour de France első halálos áldozata Adolphe Hélière volt, aki 1910-ben egy pihenőnap során megfulladt. Bár ez nem a verseny során történt meg, a versenyhatóságok úgy döntöttek, hogy tisztelegnek a kerékpáros emléke előtt.
1935-ben egy tragikus baleset az útvonalon egy spanyol résztvevő, Francisco Cepeda életét vette. A Col du Galibier ereszkedése során a kerékpáros elvesztette uralmát kerékpárja felett, ami végzetes eséshez vezetett. A Tour de France történetének leghíresebb halálos áldozata kétségtelenül Tom Simpson halála 1967-ben. Simpson elvesztette az eszméletét a Mont Ventoux-n való megmászás közben, és annak ellenére, hogy megpróbálták újraéleszteni, meghalt. A későbbi vizsgálatok amfetaminok és alkohol jelenlétét mutatták ki a szervezetében.
Az utolsó halálos baleset eddig (és remélhetőleg valaha) 1995-ben történt – a Col de Portet-d'Aspet-ről való ereszkedés közben Fabio Casartelli olasz kerékpáros beütötte a fejét egy betontömbbe. Az azonnali segítség ellenére a sportoló fejsérülés következtében meghalt.
Mezek a Tour de France-on – a színek története
A Nagy Tourban a kerékpáros mezek nemcsak a technikai ruházatot, hanem a kerékpárosok eredményeit és célját is szimbolizálják. Minden speciális trikó megfelel az egyik legfontosabb osztályozásnak, és saját egyedi kialakítással rendelkezik. Ha egy versenyző több osztályozásban is vezet, akkor a rangosabbat helyezi a színpadra.
A sárga trikót, a Tour de France legismertebb szimbólumát az általános besorolás vezetője kapja. 1919-ben vezették be a versenybe. A színválasztás nem volt véletlen – sárga annak a papírnak a színe, amelyre a L'Auto napilapot, a verseny első kiadásainak szervezői nyomtatták.
A zöld trikó a pontbesorolás, azaz a sprintbesorolás szimbóluma. 1953-ban mutatták be, a Tour de France 50. kiadása során. A zöld színt azért választották, mert a pontbesorolás szponzora, Belle Jardinière egy jól ismert gyepgyártó volt.
A piros pöttyös fehér póló a legjobb hegymászónak, a hegyi osztályozás vezetőjének díja. 1975-ben vezették be. A múltban a póló színe piros volt, a pöttyök pedig fehérek – ez a színelrendezés tisztelgés az osztályozás első szponzorai, az édességeket gyártó vállalatok előtt.
Az 1975-ben bevezetett fehér trikót a legjobb fiatal kerékpárosnak ítélik oda. Olyan 26 év alatti versenyzőnek ítélik oda, aki az általános besorolás legmagasabb helyén áll.
Tour de France - 2024
Párizs jövőre kimarad?
A 2024-as Tour de France országúti kerékpáros körverseny útvonala meglepetéseket tartogat a kerékpársport rajongói számára. A verseny június 29-én indul Firenzéből és július 21-én zárul Nizzában. Az idei egyetlen időfutamhoz képest jövőre két időfutam szerepel a programban, amelyek összesen 59 kilométert tesznek ki. A murvás részekkel tarkított kilencedik etap és a négy hegyi befutó is izgalmas kihívást jelent majd a versenyzők számára. Az összesen 3492 kilométeres táv során a bringások rekord szintemelkedést teljesítenek, ami majdnem 10 ezer méterrel több, mint a májusi Giro d'Italia szintemelkedése.
A verseny során olyan kiváló kerékpárosok csapnak össze, mint a kétszeres bajnok szlovén Tadej Pogacar, a dán Jonas Vingegaard, a belga Remco Evenepoel és a szlovén Primoz Roglic. Az idei verseny különlegessége, hogy az olimpia miatt először nem Párizsban, hanem Nizzában zárul időfutammal, és 35 év után először nem sík szakasszal, hanem időfutammal fejeződik be.
A Dynamic Sportnál tudsz SZÉP-kártyával is fizetni, méghozzá mindhárom SZÉP-kártya típust elfogadjuk. Hogy hogyan tudsz online fizetni OTP, K&H vagy MBH SZÉP-kártyával fizetni? Pontos útmutatást ezen a linken találsz. Még több hasznos információért olvasd el blogbejegyzésünket, melyben sok kérdésedre választ kapsz a SZÉP-kártyás fizetési móddal kapcsolatban.
A Dynamic Sport kerékpáros webshop számos lehetőséget nyújt ahhoz, hogy kedvezményesen legyen tiéd bármelyik THULE biciklis gyerekülés, vagy kerékpáros fejvédő sisak és bármely kerékpáros termék üzletünkből.
Záró gondolatok
Termékválasztás előtt mindig érdemes átgondolni személyes prefenciáidat mint az ár, a design, a minőség. Válaszd a számodra legmegfelelőbb terméket, de ha esetleg mégse lenne az igazi egyszeri alkalommal ingyen vissza tudod küldeni. Amennyiben garanciális problémád merül fel, bővebb információt ezen a linken találsz. Várunk személyesen üzletünkbe, hogy szakmai kérdésekben tudjunk segíteni, ajánlani személyre szabottan kerékpárt és hozzájuk illeszkedő kerékpáros kiegészítőket. Online vásárlás során is számíthatsz ránk, keress minket bizalommal bármilyen kérdésed felmerül! A Dynamic Sport csapata sok éves szakmai tapasztalaton és hosszas kutatásokon, próbákon van már túl, hogy a legmagasabb minőségű kerékpáros termékeket megtalálja és kínálja a biciklis szerelmeinek.
AJÁNLÓ
Figyelmed ajánljuk legújabb blogbejegyzésünket:
A Dynamic Sportnál lehetőséged van a SZÉP-kártyás fizetésre, tudj meg mindent:
Túráid elengedhetetlen kiegészítői a kerékpáros táskák lesznek, olvass róluk bővebben: